Cleveland Tractor Co:n
epävirallinen kotisivu

In English Alavalikkoon Päävalikkoon
Tämä sivu päivitetty:

| Meidän Cletrac K-20:n historiaa | Kuvia meidän Cletracistamme | Cletracien historiaa | Useimmat Cletrac -mallit vuosina 1916-1937 ja sarjanumerot | Cletracimme teknisiä tietoja | Linkkejä liittyen vanhoihin traktoreihin |

Cletracin logoCletracin kuvaCletracin logo

Meidän Cletrac K-20:n historiaa

Äidinisälläni Arvo Kalliolla Varsinais-Suomessa Mellilässä oli vuosimallia 1928 oleva amerikkalainen telaketjutraktori Cletrac. Nimi tulee tehtaan nimestä "Cleveland Tractor Company (Cleveland, Ohio, USA). Maahantuojana Suomeen on toiminut Forselius, Turku-Åbo. Tällainen laatta on Cletracimme työkalulaatikossa ja jäähdyttimessä. Moottorin laatan mukaan Cletracimme moottorin sarjanumero on 10388, ja malli on "K". Minulla on nykyään myös Cletrac 20-K:n "Service Manual" ja "Parts Manual".

Suomeen Cletrac on tuotu käytettynä ilmeisesti 1950- luvun alkupuolella. Äitini lapsuudenkotiin Mellilään se ostettiin Kuuskosken kartanosta Turun seudulta. Papallani oli Cletraceja kolmekin kappaletta; kaksi toimivaa ja yksi varaosina. Cletraciamme käytettiin aikoinaan mm. vetokoneena maatalous- ja metsätöissä. Sillä kynnettiin peltoja, jotka eivät kantaneet pyörätraktoria. Pappani oli tehnyt Cletraciin kolmisiipisen kyntöauran. Traktorilla on myös vedetty oja-auraa, kerätty kiviä ja kantoja uudisraivauksen yhteydessä. Märkinä syksyinä Cletracilla on vedetty myös perunannostokonetta.

Joskus 60- luvun puolivälissä Cletrac hylättiin metsään ruostumaan moottorin kiertokangen rikkouduttua. Pappani oli jo kauan aikaisemmin luvannut lahjoittaa traktorin tyttärelleen eli äidilleni. Cletracille ilmaantui kovin halukas ostaja ja saimme idean, että jospa emme myy sitä vaan minä tekniikasta kiinnostuneena koittaisin kunnostaa tuota antiikkiesinettä. Vuonna 1988 tai 1989 traktori hinattiin metsästä auton lavalle ja kuljetettiin parisataa kilometriä pohjoisemmaksi, Virroille. Aloin kunnostaa traktoria harrastusluontoisesti kesäisin. Noin kuusi kesää siinä taisi vierähtää, aluksi purkaen ja myöhemmin kooten. Yksi kiertokangen laakeri piti käsityönä valaa uudestaan, muuten isompia osia ei ollut rikki. Uudet konepellit teetettiin Keuruun ammattikoululla. Moottorikaan ei ollut onneksi ryytynyt jumiin, vaikka päältäpäin kone oli ruosteen peittämä. Kun moottori oli taas kasattu, tuntui upealta kun moottori pärähti käyntiin lähes ensi kammen pyöräytyksellä! Nykyään traktori on käyntikunnossa ja väriltään vihreä (samalla maalilla on maalattu Haapamäen hyöryveturipuiston höyryvetureita). Alkuperäinen värikin on ehkä ollut vihreä, ainakin löysin sellaisen maalinläikän kohdasta, jota ruoste ei ollut raiskannut. Clectrac on ollut 1990-luvun lopulla Haapamäen höyryveturipuiston Ukko-Pekka päivien näyttelyssä esillä, ja olen ajanut sillä myös esittelyajoa.

Jos omistat jonkin Cletracin tai tiedät Cletraceista lisätietoja, esim. teknisiä tietoja, kuvia, ohjekirjoja yms, ole ystävällinen ja lähetä minulle sähköpostia!

Cletracimme malli on 20K eli K-20, myöskin vain "Model K". Se tunnetaan myös "20-27" traktorina. Tästä näet kuvan saman mallin Cletracista toisesta yksilöstä. Tosin siinä on erilainen ilmanpuhdistin, ilmanottoaukko tulee siinä konepellistä ulos. Erään Daven Cletracin kuvia näet tästä, traktori näyttää varsin samannäköiseltä kuin meidänkin. En ole kuitenkaan varma, onko se mallia K, sillä erona näyttää olevan käynnistyskammen tilalla pyörä ja konepellistä puuttuvat pystysuorat raot. Ja tässä edelleen yksi kuva Cletrac Model K:sta. Siinä on polttoainetankkia muuteltu alkuperäisestä, muuten näyttää samanlaiselta Cletracilta kuin meidänkin. Tässä vielä kuva eräästä Cletrac K:sta, sekä myös mallista 15-25. Tzafrir Margalit Israelista lähetti myös erään Cletrac K-20:n kuvan.

Kuvia Cletracimme entisöinnin alkutaipaleelta v.1988->


Cletracia vedetään metsästä. Cletrac on hiukan pienempi kuin vetävä traktori Nuffield. Pappani on Nuffieldin ratissa ja minä seison Cletracin edessä. Cletrac saatiin Virroille Cletrac vedetään pois vaihtolavalta Cletrac palasina Cletrac ajokunnossa. Vuosi on ehkä 1992. Kuvassa isäni, minä ja Cletracin päällä äidinisäni Arvo Kallio.

Uudempia kuvia Cletracista (klikkaa isommaksi)

Pakoputki ja äänenvaimennin eivät ole alkuperäisen kaltaisia, alunperin äänenvaimenninta ole lainkaan (aika kovat saundit!)
Cletracin etuoikealta Cletracin edestä Mäkeä alas hurjaa vauhtia! Niin sitä hurruutellaan Huomaa alkuperäisen kaltaiset raidat konepellissä Moottorin sivu, magneetto KUvassa näkyy kaasutin Ohjauslaitteet

Cletracien historiaa

Cleveland Tractor aloitti nimellä "Cleveland Motor Plow Company" v. 1916, perustajana Rollin H. ja Clarence G. White. Cleveland "20" oli yksi yhtiön ensimmäisistä traktoreista. Se tunnetaan myös mallina Cletrac "R", jota valmistettiin 1916-1917. White nimesi uudelleen yhtiön nimelle "Cleveland Tractor Company", ja näin merkki Cletrac syntyi v. 1918. Vaikka White Motor Corporation ilmaantui traktorinäyttämölle vasta tuolloin, se oli kuitenkin vanha, vakiintunut liiketoimi. Whiten kylvökoneita tehtiin vuodesta 1866 alkaen, myöhemmin bensiinikäyttöisia autoja ja kuorma-autoja ja lopulta traktoreita. Traktoreissa tärkeä Cletracille ainutlaationen innovaatio oli differentiaaliohjaus.

Ensimmäisiä Cletraceita mainostettiin iskulauseella "Geared to the ground" ("Maata vasten sovitettu"). Sillä korostettiin telaketjuvedon ylivoimaista vetokykyä perinteisiin pyöriin verrattuna. 1920-luvulla telaketjutraktorin kasvattivat suosiotaan, erityisesti Cletracit. Cletracit olivat erinomaisia traktoreita, myivät hyvin ja pysyivät suosittuina aina siihen asti kunnes 1940-luvulla Oliver osti Cleveland Tractor Co:n. Yhtä poikkeusta (GG General) lukuunottamatta Cletrac teki vain telaketjullisia traktoreita.

Suomeen ensimmäiset Cletracit tulivat v. 1919, aluksi edustajina olivat Korpivaara & Halla Oy ja Hankkija. Seuraava maahantuoja oli Turkulainen Victor Forselius Oy ja Viimeisenä Konekauppa Pellervo.

Cletracin mallia "Model W,12-20" eli W eli W12 valmistettiin vuosina 1919-1932 n.17000 kpl. Kuva Cletracin esitteestä, tämäkin on ilmeisesti mallia W. Kauhajoella sijaitsee Aatos Mäenpään Cletrac (Mallia W??). Gårdskullan kartanon museossa Siuntiossa on tämä Cletrac W. Ja vielä yksi kuva Cletrac (W?):sta pellolla.

Autumn Mahoney Quick lähetti minulle Cletracin (ilmeisesti malli W) kuvia. Hänen isoisänsä Gerald J. Mahoney (1893-1941) oli Cletracin myyjänä Evansvillessä 1920.

Vuonna 1920 Cletrac esitteli Malli F:n, "Hi-Drive Model F 9-16", joka oli sopiva pienille maatiloille. Tässä toinen yksilö "Malli-F":ää, Glennin Cletrac. Sitä valmistettiin vuosina 1920-1922 3000 kpl. Siinä telasto pyörii ilman voitelua. Malli F oli suunniteltu erityisesti käytettäväksi kultivaattorien ja muiden eteen asennettavien lisälaitteiden kanssa.

Mallia 30A (30-45) valmistettiin 1926-1928. Sitä seurasi v.1929-1930 malli 30B. Kummankin mallin tuotanto jäi suhteellisen vähäiseksi.

Meidän Cletracimme on mallia K-20, jota tehtiin vuosina 1925-1932 noin 10000 kpl. Siinä oli tehoa 20 hevosvoimaa mitattuna vetoakselilta ja 27 hevosvoimaa hihnapyörältä. Kuitenkin toisen lähteen (Cletracin manuaali) tiedon mukaan hevosvoimia oli 15/25. Tässä mallissa oli uusi telaketjurata, ja siinä oli telan öljyämissysteemi, jossa koko telasto voitiin voidella mäntää painamalla. Ensimmäisissä Cletracin K-malleissa oli vettä sisältävä ilmanpuhdistin (laatikko konepellin ulkopuolella), kun taas myöhemmissä K-20:ssä (kuten meidänkin) oli konepellin sisäpuolelle asennettu öljyä käyttävä ilmansuodatin. Vain malleissa W,F ja 20K oli Cletracin oma moottori, muissa Cletraceissa on jonkun muun valmistajan (Buda, Weidley, Wisconsin, Hercules, Continental, tai Cummins) moottori.

Edelleen, tässä kuva eräästä Cletracista, vuodelta 1934 olevasta Cletrac E:stä. Tässä kuva Cletracin esitteestä vuodelta 1933. Esitteen kuvassa on Cletrac 35, jota valmistettiin 1932-1936. Ja vielä kuvia Cletrac AG, AD, BG ja BD -malleista, sekä DG ja DD -malleista ja mallista FD.

Suurin osa 1920-luvun traktoreista käytti petrolia, sillä se oli halpaa bensiiniin verrattuna. Petrolilla moottori oli kuitenkin mahdotonta käynnistää, ja käynnistyksessä käytettiin bensiiniä, ja moottorin lämmittyä vaihdettiin petrolille. Vuonna 1933 Cleveland Tractor Company esitteli ensimmäisen diesel-telaketjutraktorinsa (Cletrac Diesel 80 eli Cletrac 60-80). Siinä oli 6-sylinterinen Herculeksen moottori, jossa oli tehoa 90 hevosvoimaa. Cletracin dieseltraktoreissa oli sähköstartti ja lisäksi Cletracilla oli tarjota sellainen myös muihin traktoreihinsa noin vuodesta 1930 eteenpäin. Tämä seikka yhdistettynä differentiaaliohjaukseen, joka salli molempien telojen liikkuvan käännettäessä, auttoi Cletracia tulemaan suosituksi traktoriksi.

Vuonna 1944 tai 1945 Oliver osti Cletracin ja Oliverin Cletracit tehtiin Whiten vanhoissa Cletrac-tehtaissa. Oliver Cletracit olivat jatkoa alkuperäisille Rollin H. Whiten kehittämille Cletraceille, ja ne pääpiirteittäin pysyivät muuttumattomina verrattuna v.1944 tuotannossa olleisiin malleihin. Muutokset telaketjutraktoreiden markkinoilla, kilpailu ja Oliverin myynti v. 1960 White Motorsille aiheuttivat sen, että Cletracien valmistus lopetettiin 1965. Tässä kuva 1952 Oliver HG:sta. Ironista siis, vuonna 1960 White Motors Corporation (samaa Whiten sukua) osti Oliverin, ja samalla Cletracin, takaisin. White Farm Equipment (WFE) Company syntyi 1973, White Motors Corporationin osaksi. 1991 AGCO osti White Tractor Division:in.

Useimmat Cletrac -mallit vuosina 1916-1944 ja sarjanumerot

TRAKTORIN MALLIVALMISTUS- VUODETTRAKTORIN SARJANRO ALKU TRAKTORIN SARJANRO LOPPUMOOTTORIN VALM.POLTTOAINE (B=Bensa tai petroli) MOOTTORIN MALLIMOOTTORIN SARJANRO ALKUMOOTTORIN SARJANRO LOPPU
R1916-191711000Buda B Sama kuin traktorin 
H1917-1919100113755WeidleyB  3000143068
W(W12)1919-19321375630971Weidley B 4306952123
W(W12)1919-19321375630971Cletrac B 10119873
F1920-192213000Cletrac B Sama kuin traktorin 
20K1925-193210110207Cletrac B 625019884
30A1926-192861421Wisconsin B 12123584
30B1929-193016013057Wisconsin BH12123584
1001927-193050158Wisconsin BET11011179
401928-19311011833Wisconsin BZ13882596
401928-19311011833Wisconsin BZT11022680
55-401931-193218351889Wisconsin BZT11022680
551932-193618903852 WisconsinBZT11022680
151931-19337611999Hercules B00C223630 
20C1933-19361200014547Hercules B00C223630 
AG1936-19371454820201Hercules B00C223630245972
AG1937-19422X02022X3398Hercules B00C223630245972
AG-61944-3X0000 Continental BF226-3395300 
AD1937-1Z00 Hercules DieselD00C450005 
AD21937-19401N005N80Buda Diesel4DT196/4DT2122100 
BD 4 speed1936-19391D004D236Hercules DieselDJX, DJXB, DJXC800001803259
BD 6 speed1939-5D000 Hercules DieselDJXC803260 
251932-1935761372Hercules BJXC503495538234
30G1935-19361C002C79Hercules BJXC528240553328
BG 4 speed1937-19392C802C798Hercules BJXC553329 
BG 6 speed1939-3C000 Hercules BJXD936242 
BGS1944-6C000 Hercules BJXD1471509 
40-301930-193176399Hercules BWXT600002601579
351932-19364002835Hercules BWXT600002601579
CG1936-194228363246Hercules BWXT601580 
CG1936-19425M0005M608Hercules BWXT601580602076
35D 1934-19351000010217Hercules DieselDRX380002382586
40D1935-19361021810831Hercules DieselDRX380002382586
DD 4 speed1936-19391083211581Hercules DieselDRXB380002382586
DD 4 speed1936-19391L30001L4460Hercules DieselDRXB380002382586
DD 6 speed1939-1L5000 Hercules DieselDRXB382587 
DG 4 speed1936-19391E005E86Hercules BRXC122685 
DG 6 speed1939-7E00 Hercules BRXC122685 
80D1933-193660006321Hercules DieselDHX360000360264
FD 4 speed1936-193863226699Hercules DieselDHX360265 
FD 6 speed1938-8Y000 Hercules DieselDHXB360265 
FG 4 speed1936-19381CA0461CA054Hercules BHXE321603 
FG 6 speed1938-1CA500 Hercules BHXE321603 
GG (General) 1939-19421FA0001FA0164Hercules BIXA-3664000682537
GG (Co-op) 1939-19421FA10001FA6886Hercules BIXK-3682538 
HG 31-42-681939-1GA000 Hercules BIXA-3664000682538
HG 31-42-681939-1GA000 Hercules BIXK-3682538 

Cletracimme teknisiä tietoja


Linkkejä liittyen vanhoihin traktoreihin

Cletrac.org by Blake Malkamaki
Yesterday Tractors