Herran pyhä ehtoollinen

Alavalikkoon Päävalikkoon
Best viewed with JesusSinun puolestasi
Tämä sivu päivitetty:

Ehtoollinen Lutherin vähän katekismuksen mukaan.

1. Ehtoollinen on meidän Herramme Jeesuksen ruumis ja veri leivässä ja viinissä. Se tarkoittaa, että hän on itse läsnä ehtoollisessa. Sen on Jeesus itse asettanut kristittyjen syödä ja juoda. Ehtoollinen ei ole vain ulkonainen merkki, muistoateria tai vertauskuva, vaan se on armonvälikappale.

2. Ehtoollinen antaa ja hyödyttää syntien anteeksiantamuksen niille jotka sen uskovat. Sen osoittavat nämä sanat: Teidän puolestanne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi.

3. Syöminen ja juominen eivät tosin sitä vaikuta, vaan nämä sanat jotka siinä ovat: Teidän puolestanne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi. Joka uskoo nämä sanat, hän saa mitä ne lupaavat, nimittäin syntiensä anteeksiantamuksen. Ehtoollinen on sakramentti, sillä "Kun sana yhtyy aineeseen, syntyy sakramentti" (Augustinus)

4. Kelvollinen ehtoolliselle on se, joka tunnustaa tarvitsevansa syntiensä anteeksiantamusta ja uskoo nämä sanat: Teidän puolestanne annettu ja vuodatettu syntien anteeksiantamiseksi. Mutta joka ei usko näitä sanoja tai epäilee niitä, hän on mahdoton ja kelvoton. Sillä tämä sana: Teidän puolestanne vaatii aivan uskovaista sydäntä.

Sakramenttirealismista

Luterilainen oppi opettaa sakramenttirealismia. Esimerkiksi luterilainen kirkko opettaa, että ehtoollisessa leipä viini ovat Kristuksen ruumis ja veri. Leipä toki pysyy leipänä ja viini viininä, mutta silti leivässä ja leivän kanssa on Kristuksen ruumis todellisesti. Samoin kasteessa kolmiyhteinen Jumala on todellisesti läsnä. Sakramenttirealismiin kuuluu myös, että sakramentit todella ovat armonvälineitä eli ne vaikuttavat syntien anteeksiantamisen niille jotka sen uskovat. Mihin sakramenttirealismi perustuu? Se ei ole taikauskoa vaan se perustuu vahvasti Pyhään Raamattuun.
1. Kor 11:23-29: Olen saanut Herralta tiedoksi tämän, minkä olen myös opettanut teille: Herra Jeesus sinä yönä, jona hänet kavallettiin, otti leivän, kiitti Jumalaa, mursi leivän ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." Samoin hän otti aterian jälkeen maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni. Niin usein kuin siitä juotte, tehkää se minun muistokseni." Niin usein kuin te syötte tätä leipää ja juotte tästä maljasta, te siis julistatte Herran kuolemaa, siihen asti kun hän tulee. Niinpä se, joka arvottomalla tavalla syö tätä leipää ja juo Herran maljasta, tekee syntiä Herran ruumista ja verta vastaan. Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.
Matt 26:28: Tämä on minun vereni, liiton veri, joka kaikkien puolesta vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.

Kun Jeesus itse sanoo, että ehtoollisleipä on hänen ruumiinsa ja viini hänen verensä syntien anteeksiantamiseksi, niin meidän on sitä uskottava. Paavalikin tähdentää, että joka syö ehtoollisleipää ajattelematta, että kyse on Kristuksen ruuumiiista, syö ja juo ehtoollisen tuomioksensa.

Jos lukemasi on auttanut sinua tai herättänyt ajatuksia, olisin ilahtunut, jos lähetät minulle sähköpostia.


1. Kor 1:18
Sivun alkuun